Fransk Breton Klubb

OBS, OBS – Lang blog 🙂

Bilder finner du straks på mitt Picasa album. Jeg må bare sortere gjennom først. Det ble «bare» 1063 bilder så har litt å gå gjennom.

Torsdag 11 august satte jeg og flere andre ivrige Breton mennesker kursen mot landstreffet til Fransk Breton Klubb.
I likhet med vårt norske landstreff går dette på rundgang, så man får stadig oppleve nye steder i landet. Jeg har i mange år ønsket å dra til Frankrike på treff, men det har aldri blitt sånn. På Halsnes i fjor bestemte vi oss for at vi skal dra i 2011 og jeg oppdrettet en sparekonto hvor flere av oss har spart jevnlig. Og da ble det tur !

Totalt ble vi 16 stykker fra Norge.
Jeg hadde booket hotell for alle og fly for 10 av oss + leiebil. Ble derfor utnevnt som «reiseleder» og er lovet en flaske champanje om 25 år …det skal jeg huske !!! He he he he
Gruppebilde.

I år var treffet i St.Omer, en fransk by like ved grensen til Belgia. Vi tok derfor fly til Brussel og kjørte bil derfra. Jeg fikk gleden av å være sjafør og det var en ny sprek bil, så litt skummelt når man ikke merker at man ligger i 120-130 …he he he he Flotte veier nedover og faktisk så vi 130 fartsgrense skilt. Aldri sett før.

Fredag var det omvisning i byen og den var noe langtekkelig. Det kan være lurt å notere seg for å neste år at man sjekker ut hva slags omvisning det er og om man virkelig vil dra på den/de. Vi var på et båt-heis museum. I utgangspunktet greit nok, men det tok veldig lang tid og når formen var litt deretter ( skyldes sikkert ikke vin konsumet dagen før…) så ble det litt tørt. Deretter var det lunsj og kanal båt tur. Båt turen var deilig og sola skinte. Etter dette var det en tur på et lokalt bryggeri.
Det ble en lang dag og når vi kom tilbake til hotellet hadde vi knappe 45 min til vi skulle på middag.

Man lærer fort at middager i Frankrike tar veldig laaaaaaang tid og de spiser pommfrits til alt.

Lørdag var det TAN prøve. TAN prøve er en test av hundens naturlig søk og stand instinkt. Man slipper hunden på jordet og ser på søk og om hunden tar stand. Man får enten bestått eller ikke bestått. Gjelder for hunder under 2 år og dette må man ha om man skal starte på jaktprøver (så sant jeg ikke har misforstått noe). Dessverre så regnet det og det satte en demper på stemningen.
Vi fikk sett en del hunder og det som overrasket meg var at hundene overhode ikke var dressert – alle hundene jeg så løp etter fuglen. Fører gjorde heller ikke noen forsøk på å stoppe hunden og innkallingen var heller ikke noe å skryte av. På den andre siden har de et annet hundehold enn oss, det kan være store kenneler og TAN prøven kan være hundens første møte med fugl.
Her hjemme er vi veldig opptatt av å gi hunden minst mulig sjanser til å rampe/løpe etter, da det blir mer/større jobb å hente inn igjen.

Pga det dårlige været dro vi tilbake til hotellet før tiden og jeg håpet å rekke en tur på markedet, men tiden ble litt for knapp. Rakk likevel å raske med meg to par sko og en topp.
He he he he shoppholiker 🙂 Lørdags kvelden var det stor festmiddag med 5 retter. Veldig god mat og fri flyt av vin.

Søndag var det endelig klart for hovedmålet med turen; utstillingen !
I år var det få hunden påmeldt, «bare» 220 hunder. I Frankrike (og kanskje andre land?) er Breton delt i to, en gruppe for orange/hvite og en for andre farger (sort, tricolour, lever). Utrolig gøy å se så mange hunder samlet på et sted. Man får virkelig sett et stort spekter av hunder.
Skal prøve meg på en kort oppsummering:
– Det var utrolig mange fine hannhunder
– Hannhundene var mer rasetypiske og like enn tispene, der var det større forskjell
– Noen av tispene ble for maskuline. Når man lurer på om det er tisper eller hannhunder man ser på så er det litt mye
– Jeg synes noen av hundene ble for kompakte igjen. De er ikke bulldogger tross alt.
– De var flere fine orange/hvite enn sorte – litt mer ymse på de sorte
– Veldig gøy å se oppdretter/kennel presentasjoner hvor det er så mange like hunder. Jeg har hatt ansvaret for Fellesutstillingen Oslo siden 2004 og aldri sett en oppdretter/avlsklasse i Norge.
– Marie Nylander fra Sverige (dommer på Fellesutstillingen i år) stilte sin svarte tispe i brukshundklassen og ble 4.beste tispe. Det er knall bra
– Lønner seg å ha med stol, for det er lenge å stå hele dagen.

En av de første klassene jeg så på var orange/hvite brukshannhunder og veldig morsomt å se den jeg synes var finest vant klassen og vant hele shiten, han ble BIS. En utrolig vakker hund.

And the winner is: ETON DES PLAINES DE SEPTIMANIE

Det er mange hunder, mange ringer og vanskelig å skjønne hva som skjer i starten.
Og veldig mange fine flotte hunder. Man kjenner at man får lyst til å ta med ganske mange hjem.

Mandag var det avreise på kvelden. Dessverre så var det hellig dag i Frankrike og Belgia, så det ble ingen shopping. Vi dro til den belgiske byen Gent og spiste en nydelig lunsj/middag der. Kenneth prøvde froskelår for første gang og jeg dristet meg til å smake på et ! Litt stolt over det. Smakte ikke så aller verst 🙂

Det har vært en super flott tur og jeg gleder meg allerede til neste år. Da er det første helga i juni og på den franske riviera’n. Det blir ikke feil det heller.
Oppsummert har det vært en knall tur. Masse fine Breton og veldig lærerikt.

This entry was posted in Hverdags. Bookmark the permalink.

3 Responses to Fransk Breton Klubb

1. Ser ut til at dere har hatt en herlig tur, gleder meg til å se bilder :)!!

2. -bente says:

Høres ut som en trivelig og fin tur :o)

3. brukshunden says:

Høres ut som en drømmetur 😀